Права покупця. Про що потрібно знати при поході в магазин
Дуже часто людина не відстоює свої права лише тому, що не має необхідних знань і аргументів. Хоча неприємні ситуації виникають регулярно - навіть звичайний похід в магазин може обернутися суперечкою. Нерідко персонал магазину порушує закон «Про захист прав споживача», а покупець про це навіть не підозрює. В данній статті ми розберемося, що повинен знати покупець при поході в магазин за покупками і розповість нам про це Варламов К. Е. - співробітник РОО "Захист прав споживачів в Санкт-Петербурзі (SPbCZPP).
Випадково розбитий товар
Проблема вузьких проходів існує не тільки в невеликих магазинчиках, але і в великих супермаркетах. У таких умовах будь-хто може випадково зачепити і впустити товар. Але хто повинен оплачувати в такому випадку розбиту банку або пляшку? Найчастіше персонал магазину наполягає, що оплатити в касі зіпсований товар повинен покупець, однак за законом підстав для таких вимог немає. Так, громадянин несе відповідальність за зіпсований товар тільки при наявності прямої провини. Якщо ж товар був ненавмисно розбитий (або ще якось постраждав), всі збитки відшкодовує власник, тобто магазин. Покупець стає власником товару тільки після його оплати на касі.
Саме тому на всі прохання або наполегливі вимоги співробітників магазина з даного питання варто відповідати впевненим відмовою, посилаючись на відсутність вини. Реальна причина може бути в незручних проходах, слизьких підлогах, халтурно розставлених товарах. Якщо ж представник магазину наполягає, а спір не вдається врегулювати, покупцеві варто запропонувати звернутися магазину в суд. Без судового розгляду представники торгової мережі мають право вимагати оплати товару тільки в тому випадку, якщо покупець визнає свою провину в псуванні товару і готовий все добровільно оплатити.
Прострочений товар
При виявленні на прилавку магазину простроченого товару рекомендується повідомити про це продавця або адміністратора магазину. Після цього представник торгового закладу повинен негайно в обов'язковому порядку прибрати такий товар з полиць.
Якщо ж на зауваження ніхто не зреагував, тоді можна поступити більш радикально: зробити фотографію товару з вичерпаним терміном придатності та звернутися в Росспоживнагляд. За торгівлю простроченими товарами передбачається адміністративний штраф до декількох десятків тисяч рублів.
Ціна не відповідає ціннику
З цією проблемою найчастіше стикаються покупці товарів у великих супермаркетах: на ціннику вказана одна ціна, а при оплаті на касі фігурує інша. Часто касири виправдовуються тим, що вони на ціноутворення ніяк не впливають, проте покупець в даній ситуації все ж може відстояти свої права і попросити викликати адміністратора.
Відзначимо, що вартість товару, зазначена на ціннику, є за законом публічною пропозицією, коригувати яку магазин не має права. Крім того, цінник є засобом інформування. Таким чином, правда буде на боці покупця. Якщо спір не вирішується, можна звернутися зі скаргою в Росспоживнагляд.
Камера зберігання без примусів
Не всі покупці знають, що здавати речі в камеру зберігання - добровільна справа кожного. Часто на вході в магазин висить оголошення з проханням залишити речі в камері схову, проте примусово залишати «ручну поклажу» ніхто зобов'язати не може. Більш того, якщо речі все-таки залишені в камері схову, то адміністрація магазину несе за них повну відповідальність. Навіть якщо в торговому залі висить оголошення про зворотне.
Також варто додати, що співробітники магазину не можуть заборонити покупцеві заходити в магазин з габаритними речами і сумками - в силу публічності договору роздрібної купівлі-продажу.
Товар знадобився ще до підходу до каси
Досить часто, особливо під час масштабних покупок у великих супермаркетах, покупець відчуває почуття спраги або голоду, відкриває товар і вживає його (повністю або частково). Варто зазначити, що згідно із законом порушення в такій ситуації немає. Головне, оплатити товар на касі по ціннику або штрих-коду. Всі претензії з боку охоронців або інших співробітників магазину також вирішить збережена упаковка.
Немає здачі
З такою ситуацією, частіше за все стикаються покупці невеликих магазинчиків і торгових кіосків. Продавець пропонує розміняти гроші десь по сусідству. Однак таке прохання йде врозріз із законом. За розмін відповідає керівництво магазину, яке повинно забезпечити касирів грошима для розрахунків.
Таким чином, не можна відмовити клієнту в покупці через відсутність здачі. Зіткнувшись з подібною ситуацією, можна залишити запис у книзі пропозицій і скарг. Після цього здача, швидше за все, швидко знайдеться.
Незаконний обшук
При обвинуваченні в крадіжці і вимозі провести обшук з боку співробітників магазину слід дати відсіч і не погоджуватися. Охоронці і інші представники магазину не мають повноважень обшукувати відвідувачів - їх функція полягає в спостереженні. Якщо вони когось підозрюють в крадіжці, то можуть у ввічливій формі попросити продемонструвати вміст сумки. При відмові на прохання вони можуть викликати співробітників поліції для проведення огляду. Однак варто нагадати, що особистий огляд проводиться тільки співробітником поліції однієї статі в присутності 2-х понятих тої ж самої статі.