Жага творчості, або навіщо потрібно писати твори?
Сьогодні ми розглянемо: Що таке твір і чим він відрізняється від інших навчальних "випробувань" і розповість нам про це головний редактор сайту tvirbook.com, на якому безпосередньо зібрана збірка творів українською мовою.
Під час диктанту Ви пишете строго те, що чуєте, застосовуєте єдино можливі для конкретного тексту правила. Якщо Ви, до іншого прикладу, вирішуєте задачку - Ви застосовуєте правила деяких арифметичних та інших дій, приходячи до одного-єдиного правильного рішення. Якщо Ви, до ще одного прикладу, пишете виклад, ви просто переказуєте те, що прочитали. Як то кажуть, "що бачу, то співаю", домисли мінімальні. Ці завдання (диктант, математична задача, виклад і т.п.) гарні для заучування правил, для формування, закріплення та перевірки деяких базових знань.
Твір ж принципово відрізняється від інших "жанрів" тим, що зміст вихідного тексту або образу переказується по мінімуму, а правила можуть задаватися зовсім свої, особливі. Головне в творі - НЕ викласти зміст вихідного тексту (образа), а висловити свої власні враження, свої особливі переживання. Скільки творців - стільки ж правил і вражень. Навчальний ефект від твори - на кілька порядків вище інших програм професійної підготовки. Чому?
Творчість, створення чогось нового, чого ніхто ніколи раніше не створював, задіє зовсім інші ділянки мозку і душі, які сплять під час виконання інших завдань. Учень, який знає про те, що йому належить творити, він і з вихідним завданням знайомиться уважніше, більш вдумливо. Твір вчить нас ДУМАТИ, причому ДУМАТИ з напругою, що дозволяє долати якісь нетипові "неправильні" завдання, шукати нестандартні рішення і доносити ці свої дослідження і рішення до інших людей. Уміння мислити образами і творити безумовно впливає і на пам'ять, і на здатність не просто зазубрювати якісь знання, а й розуміти їх, і оперувати ними. Написання творів допомагає орієнтуватися і вчитися не тільки мови та літератури, а й успішно осягати інші предмети - математику, фізику, малювання та інші предмети. Це, хоч і здається парадоксальним, але є відомою навчальної практикою.
Багато починаючі учні чинять упертий опір твору мов якому абсолютно непідйомною дійства. Хтось починає протестувати, підлогу, занадто це не за віком, занадто важко і т.п. Ліки від цієї паніки одне: треба розвивати в собі вміння творити і вміння розвиватися. Іншого способу навчитися - ні. Не можна навчитися лежачи. Під лежачий камінь вода не тече.
Якщо Ви хочете навчитися піднімати важку штангу, ви тренуєте м'язи, постійно збільшуючи навантаження. Легка навантаження не навчить піднімати важке. Якщо ви вчитеся боротися, ви не тільки багаторазово повторюєте борцівські прийоми, а й застосовуєте ці прийоми в спарингах, постійно імпровізуючи, вибираючи для себе те, що найкраще виходить. Якщо ви хочете навчитися перестрибувати високі бар'єри, Вам слід багато тренуватися і постійно піднімати планку, інакше Ви ніколи не навчитеся брати високий бар'єр.
Також і з розвитком мозку: ви не зможете вчитися, якщо не долаєте бар'єри, якщо не збільшуєте складність завдань і якщо не намагаєтеся зацікавитися цією складністю. Ось і вчіться, для цього і тільки для цього і придумана людством Школа. Для цього я про це і пишу :-)
І Ви не бійтеся писати. Почніть з усного опіcанія якихось коротких казок (наприклад, казки про Колобка). Або картинок, наприклад, великої картинки до цього запису :-).
Дитина при цьому не повинен просто передавати зміст книги або картинки ( "що бачу про те співаю"), - немає. Потрібно навчитися виражати свої власні враження. Потрібно вміти розповідати / писати "про головне" - хто з описуваних персонажів добрий а хто - злий, в чому полягає конфлікт між персонажами, що більше сподобалося, а що - ні, чому взагалі вчить ця книга... Обсяг творів спочатку може бути зовсім невеликим, кілька рядків. Поступово Ви самі захопитеся цим процесом, і Ваші тексти стануть більш глибокими і цікавими; творчість - це ж дуже захоплюючий процес, на який здатна тільки людина. Жодне тварина не може творити так, як це може Людина. І це, мабуть, головне, чого має навчитися людина - творчості, тобто людяності.